Persbericht Gouda doet niet mee

Elke dag hoort u iets over het klimaat, over luchtverontreiniging, watervervuiling, etc en Stichting Aquarius doet daar iets aan. Zo maakt Stichting Aquarius met de opbrengst van de Amsterdam Rotterdam Triathlon, de Amsterdam Swim, de Royal Amstel Swim, de Rotterdam Swim en de Nationale Nieuwjaarsduik al bijna 10 jaar lang op Wereld Water Dag elk jaar een rivier schoon tenslotte kunnen wij, mensen, dieren en planten, niet zonder schoon water leven.

Amsterdam Rotterdam Schoon

Dit jaar maken wij met naar verwachting 1.000 deelnemers van het stadhuis van Amsterdam tot het stadhuis van Rotterdam de Amstel, het Aarkanaal, de Gouwe, de IJssel, de Maas en de Rotte schoon. Met deze 90 km lange rivier schoonmaak door het groene hart verbindt Stichting Aquarius 1,8 miljoen burgers wonend en/of werkend in 40.000 bedrijven, 13 gemeenten, 5 waterschappen en 2 provincies.

Gemeente Gouda

De gemeente Gouda heeft begin 2016 echter laten weten al geen budget meer te hebben voor deze unieke 90 km lange rivier schoonmaak waarvan maar liefst 3 etappes met een totale lengte van maar liefst 6 km door Gouda gaan. Dit tot grote verbazing van Stichting Aquarius die volgend jaar haar tienjarig bestaan zal vieren. Daarom roept Erik Van Loon van Stichting Aquarius alle bedrijven, politieke partijen, sportverenigingen, zorginstellingen, scholen, etc in Gouda op om zijn actie te ondersteunen. Het gaat om € 250,- per km. Kortom met € 1.500,- kan een stuk Gouwe en IJssel in Gouda worden schoongemaakt.

Eigen Feestje

Tot grote verbazing van Stichting Aquarius liet wethouder Nieze vrijdag 26 februari weten dat de gemeente Gouda deze grote schoonmaak actie niet alleen zou boycotten maar dat de gemeente ook nog tijd, geld en middelen heeft vrijgemaakt voor een grote tegenactie. Dit drie weken nadat Erik Van Loon tijdens het open podium nog de raad had gesmeekt om deze 90 km lange rivierschoonmaak te steunen. Hiermee geven zij volgens Erik Van Loon een geheel nieuwe betekenis aan de begrippen "Burgerinitiatief" en "At Your Service".

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Erik Van Loon ziet het als zijn burgerplicht om de pers en daarmee de burgers van Gouda te informeren over deze gang van zaken.

Deelnemen

Kijk voor de 6 km lange route in Gouda op http://stichtingaquarius.nl/route/gouda en meld je aan voor een van de 3 etappes als sponsor, ambassadeur of deelnemer.

Fietsvissen

Naast het schoon maken van de Gouwe en de IJssel gaan deelnemers onder aanvoering van Sebastian Zonneveld uit Alphen aan den Rijn ook in Gouda fietsvissen bij drie bruggen in hartje Gouda.

In ons landelijke persbericht vindt u informatie over het complete programma:
- 18/3 Ideeën Voor Water I / Schoon Water Borrel 8 in Rotterdam
- 21/3 Dichten Voor Water III in Alphen aan den Rijn