Persbericht Ideeën Voor Water in Amstelveen

Dankzij Stichting Aquarius en haar open water zwemevenementen de Rotterdam Swim, de Amsterdam Swim en Royal Amstel Swim kan je op steeds meer plekken in Nederland zwemmen. Open water zwemmen is dan ook populairder dan ooit. Toch is schoon oppervlakte water niet vanzelfsprekend. Zo hebben waterschappen, gemeenten en provincies nog steeds volop moeite om het oppervlaktewater blauwalg en botulisme vrij te houden.

Gemeente Amstelveen

Samen met de afdeling Natuur en Milieu Educatie van de Gemeente Amstelveen heeft Stichting Aquarius de afgelopen maand leerlingen in groep 7 en 8 van basisscholen en groep 1 en 2 van voortgezet onderwijs gevraagd te komen met baanbrekende oplossingen te komen ter bestrijding van Blauwalg en Botulisme.

Presentatie

Op vrijdag 18 maart zullen de 5 meest baanbrekende ideeën door kinderen van 10 tot 14 jaar in het gemeentehuis van Amstelveen worden gepresenteerd aan een groep wetenschappers, ondernemers, politici, journalisten en andere geïnteresseerden tijdens de Schoon Water Borrel 2016.

Schoon Water Borrel 2016

Het programma van deze schoon water borrel is als volgt:
15:30 Welkom
16:00 Welkomstwoord ....
16:15 Zonneflessenboten Parade
(de twee mooiste boten gaan naar de Veiling/Finale. Het publiek is de jury)
16:30 Zonneflessenboten Race
(de twee snelste boten gaan naar de Veiling/Finale)
16:45 Ideeën Voor Water
(vijf kinderen presenteren elk max 8. minuten per persoon hun meest baanbrekende ideeen inzake de bestrijding van Blauwalg en Botulisme)
17:30 Zonneflessenboten Veiling/Finale
(de 2 snelste (Techniek), de 2 mooiste (Vormgeving) en 1 jury Zonneflessenboot worden geveild (Sales) tegen de hoogst mogelijke prijs voor Swim For Water)
18:00 Einde

Zonneflessenboten Knutselworkshops

Naast Ideeën Voor Water organiseren wij tijdens de Schoon Water Borrel ook de resultaten van de Zonneflessenboten Knutselworkshop zie http://stichtingaquarius.nl/doe-mee/zonneflessenboten-knutselworkshops voor video's van voorgaande jaren. De Zonneflessenboten Knutselworkshops hebben tot doel om kinderen van 10-14 jaar in teamverband enthousiast te maken voor een studie of baan in de greentech door hen kennis te laten maken met zonne-energie, recycling, scheepsbouwkunde, electro- en motortechniek.

Zonneflessenboten Parade, Race en Veiling

Met de Zonneflessenboten Parade, Race en Veiling tenslotte gaan wij de Zonneflessenboten beoordelen tijdens de
- Parade op Vormgeving, Design (kinderen tonen hun zelfgemaakte boten)
- Race op Techniek (de boten worden getest op hun vaarvermogen)
- Veiling op Verkoop (de 2 mooiste boten (parade), de 2 snelste boten (race) en 1 jury boot worden geveild tegen de hoogst mogelijke prijs voor Swim For Water).

Swim For Water

Swim For Water maakt elk jaar met de opbrengst van de Rotterdam Swim, de Amsterdam Swim, de Royal Amstel Swim en de Amsterdam Rotterdam Triathlon elk jaar een rivier schoon. Kijk op www.swimforwater.com

Blauwalg en Botulisme

Blauwalg

Vooral in warme zomers kunnen in het water grote aantallen blauwalgen – ook wel cyanobacteriën genoemd – voorkomen. Ze zien eruit als een blauwgroene, olieachtige laag op het water. Blauwalgen kunnen huidirritatie of, wanneer je ze binnenkrijgt, maag- en darmstoornissen veroorzaken. Zwemmen in water met een laag blauwalgen is dan ook beslist af te raden. Sommige soorten kunnen nl giftige stoffen afscheiden, waarvan mensen ziek worden. Deze stoffen kunnen via de mond het lichaam binnenkomen en juist daarom is voor kinderen zwemmen in met blauwalg besmet zwemwater gevaarlijk: ze nemen nog wel eens per ongeluk een paar slokken water. Ze zijn ook nog eens kwetsbaarder dan volwassenen.

Botulisme

Botulisme wordt veroorzaakt door een bacterie die bij vogels verlammingsverschijnselen teweeg brengt waaraan ze sterven. Het is belangrijk dat dode dieren zo snel mogelijk worden opgeruimd, omdat zich daarin varianten van de bacterie kunnen ontwikkelen die voor de mens schadelijk zijn.