Persbericht Meten Is Weten

Stichting Aquarius bestaat in 2017 10 jaar en om dat te vieren monitoort Stichting Aquarius met ondersteuning van de gemeente Capelle aan den IJssel een jaar lang de waterkwaliteit op zes rivieren.

Meten Is Weten

Van dinsdag 22 maart 2016 tot dinsdag 21 maart 2017 zal Stichting Aquarius samen met scholen en scoutingverenigingen aan de route een jaar lang elke week de waterkwaliteit monitoren.

Onderzoek

Stichting Aquarius heeft daartoe samen met de Gemeentewerf van Capelle aan den IJssel een onderzoek opgesteld waarbij wij de fysieke (waterstand en snelheid) chemische (zuren en verontreiniging) en de biologische (alles wat er leeft) samenstelling van de rivier een jaar lang gaan monitoren.

Meetinstrument

De komende maand ontwerpen de ingenieurs van de gemeentewerf Capelle aan den IJssel met Stichting Aquarius en leerlingen van het Comenius College het meetinstrument. Op 22 maart zullen de natuurlijke vis vriendelijke "gevlochten" korven worden geïnstalleerd en vervolgens worden de locaties wekelijks uitgelezen.

Vis Vriendelijke Korven

Wij lezen de korven wekelijks uit om vissen bij gevangenschap zo snel als mogelijk te kunnen bevrijden. Voor het geval dat een vis toch komt te overlijden (stress) willen wij vanuit dierenwelzijn het gevangenschap dood of levend zo kort mogelijk laten zijn. Dierenwelzijn staat hoog in het vaandel bij de Gemeente Capelle aan den IJssel.

Gemeente Capelle aan den IJssel

Gemeente Capelle aan den IJssel mag sinds 2010 de titel de groenste gemeente van Europa voeren en september 2015 werd zij ook nog eens uitgeroepen tot groenste gemeente van Nederland. Naast een prettig woon- en leefklimaat heeft Capelle aan den IJssel ook volop banen in allerlei sectoren. Capelle aan den IJssel kent zelf meer banen dan inwoners! Het College van B&W is enthousiast over dit "greentech" onderzoek omdat dit onderzoek jeugd en jongeren mogelijk interesseert voor een studie of baan in de techniek. In Gemeente Capelle aan den IJssel en de rest van Nederland is nu en in de komende jaren een grote behoefte aan dit type werknemers en werkgevers.

Open Source

De fysieke, (micro) biologische en scheikunde uitkomsten worden elke week openbaar en zijn voor wetenschappers, waterschappen, politici, scholen, etc in binnen- en buitenland 24/7 te raadplegen.

Locaties

- Maas (Haringvliet 401 in Rotterdam) door Stichting Aquarius
- IJssel (Groenedijk 50, Capelle aan den IJssel) door Zeeverkennersgroep Robert Baden-Powell
- Gouwe